lørdag den 5. april 2014

noget der blev spist hurtigt, ting der dukkede op, og en gammel bil


Årets første rabarber blev trukket idag. min mor kom ind fra haven med favnen fuld, og så helt undskyldende ud da hun sagde" de var så store og røde, jeg kunne slet ikke lade være" 
Det var nu helt i orden med mig, mums ny lavet rabarber kompot :)

 hmmm... de her er kommet op hvor jeg satte martagon liljerne sidste år, men jeg kan ikke huske om jeg gav op og satte nogle andre liljer samme sted..... det er jo spændende. Jeg går ud fra jeg kan se det på bladene når de begynder at folde sig ud.. ....måske, jeg har jo aldrig haft nogen.


Jeg var rundt for at se efter en ekstra gang om der dog ikke var kommet nogen af alle de narcisser jeg har sat, og jo de er der nogen af stederne, men er nogle underligt lave nogen.
 Måske jeg har sat dem for sent ? Syntes nu ikke lige de kom sent i jorden, modsat alle de løg fra svigerfar.


Jeg plukkede blomsten af, den behøver bestemt ikke forsøge at sætte frø. Den må gerne koncentrere sig om at samle kræfter til løget istedet.
Den er ret sød.


Der er bilmesse og markede i messehallerne i Fredericia denne weekend. Erling tog min søn og jeg med derud. 
Dette er sønnens ynglings bil fra turen, en gammel Ford A. (den var ret skøn). Jonathans grund til det var den bedste: " mor man kan sidde omme i bagagerummet" og det kunne man, der var både plads til en kuffert og en sofa i bagsmækken.
Messen er også åben imorgen.


Da jeg kom hjem måtte jeg ud, luften kaldte på trods af støvregnen der har faldet støt hele dagen, eller også lå der er sky over byen.
Så jeg stod i tusmørket og pottede en masse op. Jeg har sat alle liljer, gladiolus og Dahlia fra mit køb i potter så de kan komme igang. Så må de ud i bedet senere. Jeg har ikke så meget lyst til at grave alt for meget i jorden endnu, der er for meget der ikke har vist sig og måske er på vej.



Kærlig hilsen 
Marianne

4 kommentarer:

  1. Vildt misundelig så langt dine rabarber er fremmme. Mine er kun lige begyndt at vise sig! Så vi venter lidt med kompotten.
    Ih hvor jeg kender det med ikke at kunne huske, hvad man satte hvor!
    Men det gør det hele lidt mere spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er da også rigtigt tidlige i år. det er de lidt grove raberber der er så langt fremme, de lidt tyndere og rødlige i farven er ikke nær så langt. det er rart at have begge dele :)

      KH
      Marianne

      Slet
  2. Hej Marianne

    Det kan bestemt godt ligne martagon liljer - og helt sikker bliver du når du ser bladene i kranse.

    Narcisser er nogle af de mest robuste forårsløg - jeg lavede engang forsøget med at fjerne blomstren når de var færdige på 20 og lade dem være på 20 andre - det var mig ikke muligt at se nogen forskel året efter:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg vil bare være ekstra ekstra sikker på der ikke sker noget.. forhåbentligt syntes den at den skal komme igen næste år, jeg kan godt lide dens farver, Så jeg går med bælte og seler :) men godt at vide ellers.

      Jeg er så spændt på om det er martagon, men kan ikke helt forstå der så kommer så mange, jeg satte kun to, og ikke så tæt på hinanden.

      KH
      Marianne

      Slet