lørdag den 8. marts 2014

påskeliljen, og krokus.

Jeg troede det lune vejr ville have fået den til at springe ud, men den står kun lige halvt åben her til aften.
Jeg glæder mig til den åbner sig, for så er det da helt rigtigt forår ikke ?


Jeg var en tour de Crocus rundt i haven. 
Det er ikke helt dem alle der blomstre endnu, men en del er her nu.

Den stribede (Pickwick) her plejede jeg at have mange af, men i år er denne ene majestæt. 
Det er jeg ret ked af, for jeg holder meget af dem.


Dem her (Vanguard) satte jeg forrige år, men der blomstrede de ikke. men i år får jeg dem at se, og jeg kan rigtigt godt lide dem.


Fuglene hakker mine hvide krokus istykker??? Jeg aner ikke hvorfor, nogen der ved det derude?


Det her er et gammelt billede, de små orange er afblomstret, men de kommer også flere uger før de andre.
De nærmest sniger sig i blomst fra bitte små orange pletter der vokser, og vokser, og så en dag står de bare og blomstre.
Det er ret anderledes fra andre krokus.


Nye fra mix blandingen, fine farver :)


de hvide i forhaven bliver ikke fugle hakket... underligt.


Jeg har kun to af dem her fra en krokus mix.. men hvor er de dog flotte.
( Tror den hedder prince Claus)


Lyselilla er også pænt


Sartgule med blåtonede markeringer. Dem her kan jeg huske vi havde i haven da jeg var lille.
de er gode til at komme igen og igen.


Ligesom de store lilla er et levn fra da jeg var lille. men de forsvinder tit.



Jeg kan så godt lide krokus, de er allesammen vældig meget velkomne.

Jeg har tullet rundt ude i haven idag fra middag til det blev mørkt. Jeg var helt forvirret over hvor sent det var blevet da jeg kom ind. Der var nogle meget sultne børn kan jeg fortælle. 
Det var en dejlig dag, hvor jeg rodede lidt op, plantede hornvioler, samlede lidt visne blade sammen osv. 
jeg er den eneste der roder i haven endnu er alle naboerne.. måske er jeg en ægte havetosse efterhånden?


Noget helt andet... jeg havde virkeligt lyst til at klippe roserne ned, de har store skud.. men tør jeg ? Er nogen af jer andre derude gået igang?

Hav en fortsæt rigtig dejlig weekend.

 Kærlig hilsen 
Marianne


senere: sad lige og kiggede blomster fordi jeg ikke kunne sove... jeg kan ikke bestemme mig for om jeg kan lide den her tulipan ? man skal næsten se den live tror jeg før man kan bestemme sig
http://www.fluwel.nl/brooklyn/476

14 kommentarer:

  1. Nej jeg tør heller ikke klippe roserne ned endnu. Jeg har gødet dem med naturgødning i dag, det har jeg aldrig gjort før, jeg plejer kun at bruge npk, så må vi se om det gør en forskel. Jeg har også en enkelt påskelilje, der viser farve. Dine krokus er så fine, det er nu en skøn tid.
    Kh Lisbeth
    PS jeg kan godt forstå, at du havde en flok sultne unger :) når du glemte tid og sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er dejligt når blomsterne de begynder at vise sig, det føles godt for sjælen :)

      Jeg lavede heldigvist ministrone agtig suppe på 20 min, Så de fik hurtigt mad, For ellers er jeg bange for de havde tyet til kannibalisme hihi :)

      KH
      Marianne

      Slet
  2. Mon ikke den springer ud søndag det ser jo ud til at blive en flot solskinsdag. Den stribede krokus er hvis en af dem jeg skal se efter til efteråret.
    God søndag
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror nok fluwel i holland har de stribede.. tror lige jeg skal tjekke, for det er lidt trist med en enkelt.. så er der måske slet ikke nogen næste år jo.
      jeg håber på sol imorgen så den kan springe ud, så er det jo dobbelt sol :)
      KH
      Marianne

      Slet
  3. Hej Marianne
    Jaaa - så kom den - påskeliljen, jeg tjekkede lige mine, jeg kan se blomsterhovederne men helt der nede ved jordhøjde;)
    Dejlige forskellige Krokus du kan vise!
    Ved ikke hvorfor fuglene hakker i nogle Krokus - Er det for at æde pollen?

    Ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. det ser ikke specielt pollen orienteret ud, og det er tidligt for insekter i kronen. måske er de bare lækre ?
      KH
      marianne

      Slet
  4. Hold da op, du har mange forskellige slags krokus. Fine hver og én.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan godt lide dem, og de er jo nemme at få plads til :) jeg håber de vil brede sig lidt, men tror måske jorden er lidt for tung og våd til dem her.
      KH
      Marianne

      Slet
  5. Hej Marianne
    Hvor har du mange fine krokus i haven, og din påskelilje kommer sikkert i fuld flor idag.
    Jeg har satset og klippet mine roser ned, så nu håber jeg på det bedste ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan ikke rigtigt bestemme mig for at klippe dem ... kan se Dalby også har klippet sine. skudenes størrelse siger: klip mig... kom nu klip mig" men datoen...

      KH
      Marianne

      Slet
  6. Dejlige krokusbilleder. Jeg ville ikke turde beskære roserne nu. Så vil en evt. sen frost rigtig kunne trække med i stilkene.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er jeg jo bange for.. på den anden side er vejret bare så fint.. uha det er svært :)
      kh
      Marianne

      Slet
  7. Oj, så mange flotte krokus du har! Jeg hadde bare en farge, og de var spredt over hele ene bedet mitt. De ble gravd opp i går. Jeg er sikker på at der var over 100 stk i det lille bedet!
    Jeg klippet bort visnede planterester fra i fjor, og kunne ikke dy meg for å klippe litt på rosebusken også, men bare litt! Det sies vel at de ikke bør klippes før bjørken har fått "museører"! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan se du er ved at flytte, jeg håber du kan få noget af haven med.. selvom det er et stort arbejde:)

      Tak for rådet med birkebladende.. jeg må kigge på den i min baghave imorgen:)

      KH
      Marianne

      Slet