onsdag den 12. februar 2014

lyset gør altså ting...


Også indenfor. 
Potteplanterne begynder at være i vækst igen.


Jeg ligger specielt mærke til det ved de mere eksotiske (for mig) planter.
Min orkide blomstre, den jeg syntes har et fint mønster.


Og min kandebærer (Nepentes) sætter nye blade, de ser ellers ret træls ud i den mørkeste periode.
 Man skal forøvrigt passe meget på træk og kolde vindueskarme ved begge planter. og de kan godt lide at blive overbruset begge to. men hvor Nepentes ELSKER lidt våd jord, så hader orkideen at stå at soppe.

Kærlig hilsen 
Marianne

8 kommentarer:

  1. Helt enig, det er helt vildt, så stor en forskel lyset gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja.. også for mig selv.. jeg har bare mere gå på mod når der er mere lys :)
      KH
      Marianne

      Slet
  2. Hej Marianne

    Godt at høre at du også har styr på potteplanterne;)
    Og nu skinner solen og den er 4 - klokken - så bliver man da lidt glad!
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg skyndte mig også ud og plante flere løg.. tror jeg er igennem halvdelen nu.. så er der kun en halv indkøbsvogn af pakker tilbage :) .. og det ser ud til vi slipper for frost i nat, så jeg håber jeg kan få de sidste i jorden imorgen.

      KH
      Marianne

      Slet
  3. Mine orkidéer har blomstret længe, så de er på retur nu, det gør ikke så meget, for nu gælder det snart haven :) og snart begynder Streptocarpus at blomstre igen. Men det kan godt være, jeg lige skal finde lidt til vindueskarmen - eller måske ikke, så er der plads til såbakker :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. min hvide orkide har også blomstret siden før jul, men denne her er senere på den. ´jeg kan bare bedst lide den med de små striber, så jeg bliver glad hvert år den beslutter sig for at blomstre :)
      Streptocarpus har jeg ingen af, men de er ellers meget smukke når de blomstre :)
      såbakker er da meget vigtigere end potteplanter :) det meste af året er vi jo ude.

      KH
      Marianne

      Slet
  4. Nogle af mine vindueskarme er reserveret til såbakker på denne tid af året så nu er det mest orkideer jeg har nu da de kan tåle at stå lidt tilbage i rummene og de er jo nemme når vi snart skal til at bruge meget af tiden udendørs. Jeg kan bedst lide de småblonstrede har her over vinteren haft en juvelorkide med de yndigste små hvide blomster.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. ja orkideerne er nemme at have med at gøre :) og de småblomstrende er meget fine. jeg har en hvis som også dufter i dagtimerne, men den har for første gang ikke sat an til blomster i år.. det er lidt trist.
      KH
      Marianne

      Slet