torsdag den 20. februar 2014

det der ude ...

I krattet oppe ad vejen fra vores hus, står der blandt andet Ribes sanguineum . 
Den tossede busk er ved at gå i blomst, og den står ikke engang tæt på et hus eller anden varmekilde.


Det syntes jeg er pænt tidligt, men husker jeg forkert ?

Forøvrigt lugter busken stærkt og mindre godt (af kat pis ville min mormor have sagt). 
En stor busk er virkelig smuk om foråret, og trækker mange humlebier til, men lugten er et kapitel for sig selv. Bærrene, som bliver blå, er ikke specielt sunde for børn at spise.
En placering langt væk fra siddepladser, men i synsvinkel om foråret er en god ting i min verden.


 En del af mine iris faner er i tydelig vækst nu, det syntes jeg også er ret tidligt, så jeg håber hr. Frost holder sig lidt væk fra mit lille lod af jord. 
Måske den store grå klods kan hjælpe lidt til med det :) der er jo ikke noget der er så slemt det ikke er godt for noget ...hihi   :) 


Pas godt på dig idag .

Kærlig hilsen 
Marianne





6 kommentarer:

  1. Ja mine iris er også ved at se meget bedre ud, alt ser i det hele taget meget bedre ud i år, lad os håbe det fortsætter og at vi får minimalt med frost fra nu af.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. vi må håbe :) det er så spændende når sæsonen starter ikke ?
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  3. Hej Marianne

    Mon ikke det er den jeg kender som blodribs?
    Markante dybrøde blomsterklaser!

    Den kan jeg egentlig godt lide:)

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Karsten

      jo den bliver også kaldt for blodribs :)
      den blomster altid tidligt, men det er da ekstremt tidligt den vil blomstre i år syntes jeg.

      jeg kan også godt lide den.. bare ikke rigtigt lugten. hvis min have var stor ville jeg dog klart have en.

      KH
      Marianne
      kH
      Marianne

      Slet
  4. Jeg havde den i vores første have. Dengang anede jeg ikke, at de lugtede så fælt. Så jeg plukkede grene til drivning indendørs........og troede vi havde haft besøg af en kat, da de sprang ud! Men køn det er den....men mest på afstand. Det er endog meget tidligt, at den springer ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja.. man skal ikke tage dem ind :)
      Jeg havde en i min tidligere have, og den stod helt bagerst i haven og gemte kompost beholderen. det er den god til.. langt væk, men så man kan se den fine rødlige blomstring om foråret før alt det andet kommer :)

      KH
      Marianne

      Slet