lørdag den 19. oktober 2013

Jeg tror jeg havde valgt et dårligt tidspunkt at opdaterer blog på igår, for jeg kunne ikke få adgang til siden.. nå bedre sent end aldrig.

Jeg forsøger at opdaterer så tit jeg kan, men der foregår en del i mit personlige liv for tiden som gør det ikke altid er lige nemt at nå.
 Sådan er livet en gang imellem, og det er der jo ikke så meget at gøre ved, andet end at forsøge at gøre sit bedste og huske at smile lidt af det hele ind imellem.

Idag var jeg lidt rundt i haven og hold da op det er blevet efterår nu. Utroligt så hurtigt det kan gå. Jeg tænker ikke så meget over forandringerne når jeg går rundt herhjemme, men når jeg har været væk en lille uges tid er det meget tydeligt.

Jeg har forsøgt at tage billeder af det jeg fandt smukkest idag, så her er efterårshaven fra sin pæne side:

























Det var min pakke fra Bakker der var kommet.
I en meget stor kasse, fyldt med reklamer.
 helt ærligt det er sådan lidt underligt postordrer agtigt at handle ved dem, og man får hele tiden mails om: "bestil nu, så får du den og den bonus gave" 
jeg kunne forstå det hvis bonusgaven var ekstra planter eller frø, men det er ansigtscremer og andet mærkeligt.


Nå... kæmpekassen havde disse to pakker i. 
To stk. Osiria rose og to stk hosta white feathers.


Jeg skyndte mig at grave et hul i køkkenhaven og smide dem i indtil jeg har fået gjort klar der hvor de rigtigt skal stå. 
Jeg syntes ikke de så helt optimale ud. men heller ikke sådan at jeg vil klage over det. 
 Rosens knopper er begyndt at skyde og det er jeg ikke specielt glad for. For så er de ikke hærdet.
 Alle bladfældende buske og træer har to sæt anlæg klar til at sætte blade an, i tilfælde af meget hård frost i foråret, og jeg er bange for at det nu betyder at roserne har brugt deres første sæt, inden det overhovedet er blevet vinter. Det er ikke så godt. 
Hostaerne er små og var ret tørre i det det, men havde godt med rod med.

Jeg må bare vente at se.

der var også en solcelle lanterne i kassen, som jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal bruge til, men den kan vel komme udenfor i mørket :) i det mindste er det ikke en underlig ansigts creme. 

Pas godt på dig selv, og dem du elsker. Det er dyrebart at have nogen at holde af.

 Kærlig hilsen 
Marianne









17 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Fine billeder fra din have, der er mange fine blomster endnu. Bakker er jeg holdt op med at handle med for mange år siden, jeg bryder mig ikke om dem. Hvis man klager over noget de sender, bliver man slettet og får ikke mere katalog fra dem. Det er så ok, for jeg gider ikke handle med dem.
    Men jeg blev lidt ked af det, da jeg så dine fine kamelia knopper, mine faldt af, da de blev plantet i bedet :( det var meget skuffende.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk meget i tvivl om hvad jeg skal gøre med min kamelia, for jeg vil gerne se den i blomst.. men det bliver jo rigtigt koldt nu.

      Jeg er også meget i tvivl om Bakker, men det var det eneste sted jeg kunne finde med de planter.. nu får jeg at se hvordan det går.
      KH
      Marianne

      Slet
    2. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil se den i blomst. Min plan var jo at flytte mine ind i pavillionen, det var jo det, jeg købte dem til. Men så læste jeg, at de ikke kunne tåle de store temperaturforskelle, og det kan jo ikke undgås i et hus med vinduer, derfor valgte vi at flytte dem ud i bedene, det kunne de så heller ikke lide. Står dine i krukker? Det ser det ud til, det er heller ikke så godt for holdbarheden. Uha det er svært, de knopper du viser er jo store og fede, ærgerligt hvis de også falder af.
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. mine står i krukker, den ene er den jeg viser her og har krukker, den anden trænger tydeligtvist til ny jord og er blevet lidt for lysegrøn i bladene på den forkerte måde. den har heller ingen knopper. det er en mine forældre havde stående. og jeg skal have skiftet jord på den.
      jeg tror jeg prøver at sætte den i drivhuset... kan dine ikke måske stå i pavillionen ?
      KH
      Marianne

      Slet
    4. Det er jo det, jeg har læst, at det er bedre at plante dem ud i bedene, fordi de ikke kan lide store temperaturforskelle. Koldt om natten og 20 grader om dagen om foråret f.eks. Sådan vil det jo også være i dit drivhus, men der er ikke andet at gøre end at forsøge.

      Slet
  2. Det var godt nok en spøjs pakke, du fik fra Bakker. Der er ellers stadigvæk masser af blomster i din have.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja.. men de lover frost nu, så det er nok snart ovre.. men det har varet længe i år, så jeg skal ikke klage :)
      KH
      Marianne

      Slet
  3. Hej Marianne

    Ja Bakker er et mærkeligt firma - man skulle tro det var tyskt? - jeg har fået masser af gaver med de sidste sendinger. og alt har været relevant!
    Osiria rose har de vist købt eneret til så der er ikke mange andre der tilbyder den -
    http://www.spaldingbulb.co.uk/ har den da dog til: 8£ og 12£ for 2.

    Det er da iøvrigt imponerende at dine gladiolus staddig blomstrer så fint.

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. gladioles blev jo sat alt for sent, det er derfor de stadigvæk sætter blomster :) men nu skal de snart op igen allesammen. generelt syntes jeg ikke at jeg har været heldig med dem i år. sidste år derimod ... hihi hvert år er forskelligt og det er godt.
      jeg vil prøve dit firma hvis disse ikke klare skærene, men jeg håber de gør. som sagt ser de levende nok ud.. måske lidt for levende for en barrodsrose...

      KH
      Marianne

      Slet
    2. ehh.. syntes du ikke spauldings hjemmeside , koncept, udvalg og billeder ligner bakker rigtigt meget ?... tror det er samme firma ... eller gætter på det:)
      KH
      Marianne

      Slet
    3. Ha, det samme tænkte jeg :)

      Slet
  4. Hej Marianne.Dejlige billeder fra din have.....du har da stadig meget der blomstre.
    Kan huske at min mor også altid bestilte planter og frø fra Bagger.
    men lad os håbe at dine planter vil trives.
    Flotte gladiolus i blomst.God søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg håber da bestemt de vil trives :)
      hyggeligt sådan at kunne huske hvor din mor bestilte planter,
      KH
      Marianne

      Slet
  5. Og jeg må nok sige at du kunne finde mange smukke ting at vise derude :-) Skønne Dahlia og hvor er den røde Chrysanthemum fantastisk. Er det en staude?
    Blogland skal kun være fornøjelse så ingen stress over ikke at kunne nå at opdatere. Ja det er nemt at sige, for jeg kender det godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. den røde chrystantemum er ikke en staude, men den der er faktisk overvintret fra sidste år, overraskende nok. og ja, jeg syntes også den er fin.

      KH
      Marianne

      Slet
  6. Du siger godt nok efterår, men hold op hvor er der mange flotte blomster i din have. Flotte knopper i din Kamelia, der er også knopper i mine, men ikke så store. Jeg fik mine sidste forår og de har stået i vores drivhus hele tiden, har godt nok hørt at de har godt af at komme ud om sommeren, så det tror jeg at jeg prøver næste år.
    Jeg har også handlet hos Bakker nogle gange og undres også over de mærkelige ting de sender med.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg er rigtigt glad for kameliaen har så store knopper, men er bange for jeg ikke ved hvordan jeg beholder dem.. men det ville være dejligt at se dem blomstre ingen tvivl om det :)
      KH
      Marianne

      Slet