torsdag den 15. august 2013

Phlox stiklinger

Jeg klippede topskudet på mine floks i det sene forår for at få noget længere blomstring.
 og det virker, de har blomstret i dejligt lang tid nu.

Så stod jeg der og så på alle de fine grønne stilke og tænkte... jeg prøver lige at stikke nogen af dem i en potte og stille dem i drivhuset.

Jeg fjernede de nederste blade og stak dem i våd jord.
De bliver stukket langs med kanten af potten. Af uvisse grunde kan stiklinger bedst lide at stå lidt ude på sidelinjen. de går i alle tilfælde tit ud når de bliver sat på midten.


Jeg vovede at vende dem forsigtigt ud af potten og se om de bare ihærdigt klyngede sig til livet eller om de havde fået rødder. Og der er de så, fine små hvide rødder.
Så nu ved jeg det, man kan godt stiklingeformere høst phlox.

Jeg har den her i haven og den stammer fra min bedstemors have. en meget høj solsikkelignende plante som breder sig temmelig meget og hvis mantra er: du kan ikke slå mig ihjel. 


Nogen der ved hvad den hedder ?

Pas godt på dig og nyd sensommerhimlen, der er næsten altid fantastiske skyformationer :) dejligt.

Kærligt hilsen 
Marianne

2 kommentarer:

  1. Ja jeg nyder også sensommerhimlen og skyformationerne, det er jeg vild med.
    Flot at du fik formeret phloxne, så har du mange flere af dem.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. hej lisbeth
      jeg tror nu phloxene kommer ned og stå på min mands arbejde i skolegården, de har sådan et hjørnebed hvor jeg tænker lidt phlox og hosta nok godt kunne overleve.

      KH
      Marianne

      Slet