søndag den 25. august 2013

Kamelia , føtex og dovenskab

Det ser ud til min kamelia var forvirret i foråret og ikke havde opdaget den var efterårsblomstrende. Eller også er den remonterende. Kan man overhovedet få remonterende kamelia? 
Nå men altså, den var vild med at få en ny potte med mere plads og har vokset en del. Nu sætter den igen tykke knopper, så måske lykkes det at se den i blomst denne gang.
Jeg tror forøvrigt jeg har fundet grunden til den smed knopperne sidst. Den kan ikke lide selv korte tørke perioder. Den vil gerne have fusserne i perfekt tilstand af tør/vådhed hele tiden. 
Jeg tror i alle tilfælde det var grunden.


Føtex har fået deres efterårsløg hjem og jeg farede hen for at se hvad der var kommet, men de her var de sjoveste ... ikke specielt ophidsende....


Dovenskaben længe leve.
 Jeg fik tilsyneladende ikke klippet min blå knopurt ned hurtigt nok, for nu pipler det op med små nye planter.
Noget har drysset.
Nu skal jeg så bestemme om jeg mangler knopurt.



Hav en dejlig søndag
 Kærlig hilsen 
Marianne

7 kommentarer:

  1. Hej Marianne.kamelia har jeg aldrig haft.....men smuk er den.Det er sjældent at supermarkederne har nogle spændende løg.men heldigvis har jeg en god planteskole lige i nærheden.Har været til blomstershow i Tivoli idag......spændende show.Fik taget en masse billeder derinde fra Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det som en hyggelig dag i tivoli, lige noget man kan slappe af ved :) håber da du viser nogle af de billeder.
      KH Marianne

      Slet
  2. Hej Marianne
    Jeg må vide mere om din kamelia. Jeg købte jo to i foråret i England. De har ikke dannet knopper endnu. De står i store potter i nordbedet, og til vinter kommer de ind i pavillionen. Er din plantet ude eller i potte? Hvor længe har du haft den??
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror nok det er lidt forskelligt hvornår de danner knopper de kameliaer. jeg har fundet den her side, som der står en del på
      http://www.kameliaer.dk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

      min er vel tre år nu og købt som en pind i Netto. jeg ved ikke hvordan den ser ud, for det er første år den sætter knopper. den har nok fordoblet sin størrelse hvert år. De kan blive enorme næsten små træer (ligesom rhodoer)Den står i en stor potte med let sur jord og overvintre i drivhuset. Nogen af dem er vinterhårdføre i Danmark i byer og langs med kysterne. Jeg tror Samsø vist gælder som en stor kyst :) der er vist nok en liste over hårdføre arter på siden under linket. jeg håber jeg kan finde ud af hvilken min er når den engang blomstre, for der stod bare kamelia mix på pakken.

      Slet
    2. Tak for linket Marianne, jeg har før kigget på den side, men ikke efter jeg har købt disse to fra England. Spændende link, jeg faldt jo også over linket om træpæoner :)
      Jeg har også før købt en pind i Netto, den satte knopper og stod ude, så de faldt af i frosten, synes det kan være dejligt at se på kameliaer i foråret, når der ikke er andet at se på, så jeg håber, at det lykkes.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Nu kan jeg skrive hos dig, dejligt :) Kamelia ved jeg ikke så meget om, andet end de er virkelig smukke. Mht løg til foråret så handler jeg selv hos eurobulb.nl, men det er jo bare et input. Knopurt kan man da aldrig få for mange af, synes du, men det afhænger jo naturligvis af dit bed og din egen smag :) kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. tjaa.. jeg har fire knopurt i haven.. nu skal jeg så vælge om jeg vil have flere. det er jordens nemmeste plante, den skal bare klippes ned efter første blomstring ellers sår den sig meget.

      KH
      Marianne

      Slet