lørdag den 6. juli 2013

tiden løber afsted. roser og hønsegårdskrise.

Jeg syntes dagene løber afsted. 
Idag gik for eksempel med at få hentet ting i Silvan til gyngestativet, hente og bringe sønnen til en fødselsdag, og løse en hønsegårdskrise.
Det blev da til en lille gåtur i haven alligevel. Jeg skulle jo lige tjekke om krukkerne trængte til vand.

Jeg elsker den røde lilje ved børnenes sandkasse.
 Den er bare så rød!


Selv pollene er højrøde istedet for orange.


Noget andet rødt er min Santana rose som er sprunget ud.
Den kommer fra min bedstemors have.
Jeg nåede ikke at få den gravet op inden jeg skulle flytte, men min tidligere nabo så at den nye beboer havde klippet den ned, til lige over jorden, og spurgte om han så ikke måtte grave den op.
 Hun sagde ja og han kom med min rose. 
Jeg blev så glad.
 Den kommer sig stille og roligt oven på mishandlingen. Der er dog nok et par år til det bjerg af roser den plejede at få hvert år.


Ikke alle knopper af Royal Copenhagen blev helt ødelagt af regnen. 
Et par stykker springer ud.


Jeg er glad for ikke alle rosernes knopper er gået til, nu er der da nogle blomster i bedet igen.

Til gengæld er der en slem lille dreng der har været inde i sin mors bed og trampet liljer ned. Nu ser jeg jo så nok ikke den igen, dem de fik trampet sidste år kom ikke i år.
Der sidder en lille smule fast til roden så der er noget transportvej intakt, så jeg overvejer om den måske kan reddes ved at klippe den af så den har nogle få blade til at trække kraft til rødderne ? Der sidder jo blomsterkopper på stilken.
Hvis der er nogen lilje kloge der læser så: hjælp .. søde .....


Hvad skal jeg stille op der under træerne ? Nogen der kender en plante der er genial, tørketålende og til halvskygge?


Jeg er glad for roserne så småt begynder at nå op i toppen af buerne :)
Jeg overvejer at få en Clematis Niobe og plante sammen med denne Coral dawn, jeg tror virkeligt farverne ville klæde hinanden.
 Hvis i vil se et billede af Niobe, så viste Lisbeth et skønt et igår her:
Under den 4. juli 2013.


Nå ja, Hønsegårdskrisen...
Der var to skrukhøner, den ene fik rugeæg, den anden fik kyllinger.
Den der fik kyllinger er en dårlig mor, som godt nok varmer ungerne, men ikke passer dem udover det, og rent faktisk ikke vil have dem ud af reden. 
De begynder at dø, blev trampet ned både af deres mor og andre høns og manglede i det hele taget omsorg.
Så efter at have mistet to kyllinger bare idag, måtte der gøres noget.

Den dumme mor kom i karantæneburet. Hun må hellere få skruk ud af hovedet og begynde at lægge æg igen, eller hun bliver aftensmad!
Hun er en dværg hvid sussex og jeg vil aldrig have den race igen. De er nogle nervøse, hysteriske høns. Bare hvis nogen derude sidder og overvejer dem.


To mere kyllinger døde af kvæstelser. Og resten skulle jo have noget varme .
Jeg havde ingen varmelampe, så måtte jeg jo opfinde noget.
Det her er en lampe med en gammeldags glødepærer. Et liggeunderlag klippet i stykker og noget tape.
Det virker, ser det ud til. De kan gå ind i huset og få varmen, og ud når de sveder.

Nu krydser jeg fingre og håber på det bedste. 
Specielt min autist søn bliver meget ked af det når dyrene dør. Han græder og græder... og bliver ved med at være trist når han stopper.


Så er det godt vi har haven, han går tit derud når han er trist og får det bedre. 
Det er et godt sted at tømme hovedet, også for ham.

Kærlig hilsen
Marianne


Baron girod de L'ain
(rosen er ikke syg, pletterne på bladene er fra mit sæbe uheld)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar