mandag den 1. juli 2013

Rosens dag

Idag valgte jeg at tage ned på bymuseet og gå en tur i deres rosenhave. 
De har en samling af historiske roser.

Det er en stor luksus at have en rosenhave inden for fem minutters gang fra mit hjem. 
Jeg holder meget af dem, men de fleste af dem blomstre kun en gang, og bliver meget store, så jeg har meget få historiske roser i min lille have.

Der er så mange roser.
 Roser jeg syntes dufter himmelsk og tungt. 
Roser med tusindevis af blomsterblade, små, fine og gennemskinnelige, selv på en overskyet dag.
Roser med smukke blade og spændende Knopper.


Nogle af roserne ved de ikke hvad hedder, men de har stået i området i meget lang tid. Ved gårde, i folks haver. Spredende deres magi.
Nu er de flyttet ned i museets have og har et skilt ved deres plantested om hvor de kommer fra.


Håber i nyder Billederne af et lille udsnit af de roser der er i haven. 
Hvis du kommer til Fredericia i disse dage, så tag tid til et hvil i museumshaven.


Damascena Rose : Mmme Hardy

Damascena Rose: York and Lancaster
(den er sjov)


Gallica Rose: Cardinal de Richelieu



Gallica rose: Hippolyte

Gallica Rose: Sissinghurst castle.



Bourbon rose: Mme Pierre Oger 

(det er et sjovt navn.. Oger på engelsk er en trold. den ligner ikke meget en trold. ved godt det ikke har relavans, men tankerne vandre jo)








Centifolia Rose:  Chapeu de Napoleon.



perpurtualhybrid: Champion of the world


Man behøver jo ikke plukke en kæmpe buket. Blomsterhovederne i en skål er også skønt.
De her skåle stod på en bænk, smukt syntes jeg.

Hav en rigtig dejlig dag
 Kærlig hilsen 
Marianne






Ingen kommentarer:

Send en kommentar