lørdag den 15. juni 2013

volden og dagens/årets projekt

De er ved at slå Fredericia vold.  Det er jo en god ting, men alle de vilde scabioser, ranunkler, kørvel, dagpragtstjerner, lathyruslignende ting, bregner og hvad der ellers er, forsvinder jo mindt i deres mest smukkeste bølgende blomstring. Tilbage står formen på Fredericias fæstning tilbage, og er helt klar til 5-6 juli festen.
Forøvrigt, hvis man er til fakkeltog, korsang, marcherende soldater, rollespilslejr med soldater, kanonskud og ikke midst jazz, så er Fredericia stedet at være de to dage.

Mere info findes her:



 Jeg var ved at tude (altså ikke rigtigt) da jeg så de havde slået, lige den bakke. Jeg havde planlagt at skulle ned og plukke en stor gigantisk buket og have med hjem, lige henne om hjørnet  på bakken til venstre.
Der er fuldstændigt fyldt af dem her, i alle nuancer af hvidt og over i mørkelilla.


Det vil sige, der var.
Det gode er at hele midtbyen dufter af nyslået hø, og det er da luxus inde midt i en by :)
Hvis man ikke har hø-feber altså.

Mine tre yngste børn er syge og har feber og kaster op. Så jeg troede slet ikke jeg ville få min have at se idag. Men min dejlige mand kom og tog børnene, sjovt nok samtidigt med at Erling kom ind ad døren. Lidt efter stod min ældste søn på fjorten og spurgte om jeg ikke havde noget han kunne hjælpe med, fordi han skulle bruge ekstra lommepenge... jooo.. det havde mor.
To hjælpere :)
Min mor kom også ud og hjælp lidt, mest med at passe min datter og holde ting. Det er faktisk ret dejligt at have en til at hjælpe med at holde. Og hyggeligt at arbejde sammen.

Frem med en spraydåse og markere hvor der skulle graves græs af.
Jeg tror forøvrigt der var en forbipasserende ung mand der trode jeg var gal, da jeg lå på knæ og spraymalede græsset...


Planen er at haverummet skal strammes lidt op, uden at det blev for ordentligt. Og jeg vil have plads til flere grøntsager. Da det er en forhave, skal der også være blomster.
Jeg har valgt at lave en halvcirkel græsplæne, omkredset af lave buskbomhække for at ramme ind og lave rum i rummet.
Det bagerste bed, bliver til blomsterbed.
Hovedsageligt skal der være Iris germanica.


Her er der blevet plantet bønner. Det skal blive til jordbærbed i efteråret.
Bønnerne er en sort kaldet: Scarlet Emporor, som har smukke røde blomster og flade bønner.


Der er også sat enkelte planter af denne slags, 


som jeg ikke ved hvad hedder, men de giver store mængder af tykke lækre bønner.
 Jeg fik frøene af en ven i sin tid, men nu laver jeg selv frø hvert år. Man skal bare efterlade de første fire, fem bønner på planten og lade dem gro, til skallen begynder at tørre ind. Så  tager man bønnerne ud, tørre dem, og ligger dem  tørt i en konvolut til de skal såes.
Jeg sår altid bønner inde i huset, de er for humørsyge med spiringstemperaturen til jeg gider andet.


Ja det her  bed er jo noget rod. 
Nellikerne blev sat sidste år. Jeg har fortrudt det, men nu er de der joolæø
. Forhåbentligt kommer de med en masse smukke, duftende blomster.
 De skal væk, jeg syntes ikke de passer på denne side af bedet. Til gengæld er de smukke omkring det store rør mine forældre har sat på hjørnet af terassen i sin tid.


´Der skal egentligt ikke være træde fliser i hjørnebedet, men hønsegården ligger der stadig, dog stærkt formindsket. 
Børnene skal kunne se hvor de må gå. Det er en meget vigtig del af at lave en have, når man har fire vilde drenge med legekammerater der kommer og leger. 
Grænsen imellem bed og værested skal være klart afgrænset. Det er ikke fordi de vil ødelægge haven, men når man leger, kommer man let til lige at springe igennem et bed, hvis der ikke er noget til at minde underbevistheden om, at det er her til og ikke længere. 

Forhaven bliver altså en blanding af grøntsags og blomsterbede.


 Her skulle der også have været plads til grøntsager, men det er lige ved stien, og der er skygge fra æbletræet. Så istedet vil jeg prøve at grave den store balje bagerst i billedet ned og lave en lille bitte vandting. 
Der skal skæres et stykke rionet til at ligge lige under vandoverfladen, så børnene ikke kan falde i. 
Plantes nogle iris...og pyntes med noget keramik tror jeg. Måske....jeg har ikke prøvet den slags før.


Vi har et kæmpe bjerg af belægningssten liggende som også skal fjernes når vi lige har fået skiftet de gamle fliser under cykelparkeringen ud. 
Der skal være endnu et lille grøntsagsbed under det der nu er stakken.
Utroligt nok gror den her vejbred imellem stenene, i ingenting tilsyneladende. 
Livet er vildt.

Jeg fik også lavet nogle grimme bambus stakitter til at holde hindbærene på deres plads, kartoflerne i rækken, og til ærterne at klatre i. Forhåbentligt er planterne hurtigt barmhjertige og dækker dem igen.


Lige et kig på mine ampler med jordbær i.
 De får vand hver dag, og gødning jævnligt.


Mums, jeg glæder mig til børnene er raske igen, og kan komme med ud og plukke, smage og hygge i haven igen.

Kærlig hilsen 
Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar