mandag den 24. juni 2013

hvidløg, æbler, valmuer og ja...jeg venter lige og ser.

Jeg satte hvidløg sidste år. 
Det maximale jeg har fået de andre år er små runde løg, men idag skulle min søster og jeg lave noget mad sammen, så jeg tænkte jeg da lige ville se til dem, og se:
der er rent faktisk fed i dem. 
Det er jo helt vildt.


Der er pænt med æbler på træet ved nogle af sorterne( der er fem forskellige slags)


Men det går ikke med så´mange et sted, så væk med dem.


Min første Daglilje blomstre.
 Det er en daglilje hjemmehørende i Asien, kaldet Fulva.
Det er en af de første dagliljer der kom til europa ( vist engang i 1600 tallet) så den er meget udbredt. men den er stadigtvæk smuk og en af grundene til den store mængde af forskellige dagliljer vi har.
 Det og en genial kombination af både frø formering og klon deling. 
Både faner og blomst kan spises, ( Jeg har ikke prøvet) de bliver tit brugt i sammenkogte retter, Eller blomsterne fyldt med noget, vendt i noget dej og friturestegt. 
Jeg må prøve det en dag.


Jeg syntes forøvrigt at blomstens farve er meget fin imod de røde mursten af huset.
Udover et vist krav til lys, så er dagliljer virkeligt meget nemme at have med at gøre. 


Mine opiums valmuer blomstre.
 Jeg har dem i alverdens skygger af lilla toner og i pink. 
De er sådan set dukket op af sig selv og er meget nemme at have med at gøre. 
Frøene kan høstets og puttes ovenpå bagværket. feks. rundstykker. 
hvem vil ikke gerne have en god håndværker med Birkes?




Sød Nellike ikke ? Jeg købte den på plantemarkede sidste år, men samme dag købte min mor det bagved blomsten højest i billedet.
 Eucomis stod der bare på skiltet og så stak der et lille blad op.
 Jeg ved ikke hvad det er, men de har klaret vinteren og står nu der igen, med to blade pr. plante.
Jeg forholder mig afventende og venter og ser... gad vide hvordan de ender?


Glædelig sankt hans :)
Håber i nyder livet.

Kærlig hilsen 
Marianne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar