tirsdag den 28. maj 2013

marsvin

Idag handler ikke om haven, men om vores marsvin.
Udover at marsvin er gode til at spise rigtigt meget af dit ynglings ukrudt, som mælkebøtter og skvalderkål, er det jo ikke specielt have agtigt.

 Jeg har haft marsvin før, hvor jeg opdrættede dem, og det var ikke planlagt vi skulle have dem igen, men en af min søns veninder måtte af med sine pga. overfølsomhed, og pludseligt havde vi så en han og en drægtig hun.
Hunnen har født inat. Fire unger, og jeg tror det er to hunner og to hanner.



     

Jeg tog nogle få billeder og tjekkede at alle unger har det godt, men der ud over får de lov til at være i fred idag. 

Marsvin er gode begynderdyr, men husk at tænke jer godt om før i anskaffer jer kæledyr. Det er et stort ansvar. 
Gode råd før man får marsvin:

Da rigtigt mange er overfølsomme overfor marsvin, kan man hvis man har tildens til allergi få lavet en priktest inden man anskaffer sig dem, og slippe for mange sorger, både for en selv og dyrene. 

Marsvin lugter og kan ikke bo ude om vinteren. Du skal være klar over at tisset savsmuld skal fjernes hver dag og hele buret skal skiftes og vaskes ca. hver femte dag. 

Sæt dig godt ind i hvad dit dyr har brug for og hav det parat inden du får dyret hjem.

Luften hvor de står bliver tør og kommer til at lugte af savsmuld og hø, samt dyr.

Marsvin skal have tilført c-vitamin igennem kosten, de er dyrere at have på kost end feks. kaniner af samme grund.

Hav en dejlig dag.
 Kærlig hilsen 
Marianne


Syrenen er skønnest lige før alle knopper er helt sprunget ud syntes jeg .




Ingen kommentarer:

Send en kommentar