lørdag den 18. maj 2013

have, rødder og flere tulipaner

De tre liljer her er sat på samme dag, og er samme slags. Deres knolde havde samme størrelse, men i år er der virkelig stor forskel på dem. Jeg er spændt på om der også er forskel på hvor mange knopper de sætter.


De gule blomster og de røde blade i bedet er klassisk, men det virker. Specielt i skyggen af syrenen, hvor blomster ellers kan forsvinde lidt. Mit forårs solskin, selv på regnvejrsdage.


Aspargesbedet var blevet inficeret af krydderurter. Jeg er dårlig til at smide levende blomster ud, så nu har jeg potter med pebermynte, citronmelisse og oregano. Jeg ved  ikke hvad jeg skal stille op med dem. Kan man stille dem ud på gaden, med et skilt der siger : gratis krydderurter ?


Erling kom og gravede i det store bed. 2 kvardratmeter gravet jord, giver en trillebør fuld af snerlerødder....øv


En tulipan fra sidste år. Der stod på pakken den var botanisk. Den har de smalleste blade, lidt som vibeæg, og man kommer nemt til at overse den, indtil blomsten springer ud. Jeg spekulere på om de tofarvede varianter stammer fra den her?


En lille bitte tulipan, nok også botanisk, fra svigerfarkassen.


Min længe ventede Blue Parrot tulipan blomstre. Den er ikke spor blå, bare lilla. Hvordan kan det være den mest blå tulipan?  Falmer den eller noget ?  Den burde hedde purple parrot.
Jeg må indrømme jeg er lidt skuffet. Jeg forventede ikke blå, men den ligner alle de andre lilla tulipaner.


Iris fra sidste års plantemarkede, der står bare: Iris gul ,på skiltet. Jeg får den da bestemt at se med alle de knopper den har :) Jeg er meget spændt.
Gad vide hvorfor de lave Iris altid blomstre først?


kartoflerne stikker bladene over jorden


æbletræet blomstre smukt


og tulipanerne overlevede den solfyldte, varme dag.


De to tulipaner er den samme. De så ens ud i min tidligere have, og nu er de virkeligt meget forskellige. Det er vildt hvad jordpåvirkning kan gøre.




To forskellige sorter med striber.


Tone i tone er nu godt, specielt når de har så forskellig form som her.


mini orange, alene i verden, tulipan

Queen of the night

red parrot


og dem jeg ikke ved hvad hedder, men som blomstre og blomstre ...

Hav en rigtig god dag

 Kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar