onsdag den 8. maj 2013

grønt, kartofler, møg, Angelique og røde biller

Idag fik jeg endeligt sat kartoflerne, og gennemgik et krydsforhør ved aftensmadsbordet fra børnene. Om "jeg nu havde husket både at plante blå, røde og hvide kartofler? " Børnene syntes det med flere farver er rigtigt sjovt. Det er nu lidt luksus at sætte kartofler i mit meget lille bed, men børnene savnede dem noget så forfærdeligt sidste år, de syntes det er så sjovt at pille dem op ad jorden. så i jorden med dem.. temmeligt tæt, men lidt har vel også ret, og  de fik kaninmøg og halm med sig derned, så det skal nok blive godt.
Grøntsags planterne elsker kaninmøg med halm, og det behøver ikke kompoststeres først, bare i med det og jord ovenpå.

Forresten lagde jeg mærke til de grønne asparges er på vej op. "Mums" jeg glæder mig, bare de dumme snegle holder sig af dem.  Vi har ikke ret mange planter men jeg værdsætter dem så bare det mere.


Mine angelique tulipaner er ved at springe ud, de ligner små fine balkjoler på hovedet, Prinsesser der tager det at få vendt bunden i vejret ,med ophøjet ro.
Jeg håber de nød regnen  idag. Det gør egentligt ikke noget hvis regnen regner hele natten, blomsterne trænger helt vildt til vand. 


Min første germanica iris i år viser knopper, en lille bitte blå spids. jeg glæder mig.
 Til gengæld lader det til et eller andet dyr,  syntes min aller mindste lille bitte iris smager fantastisk. DET er jeg ikke fan af! Der skal ikke spises meget af en plante, hvis blade kun bliver fem cm høje før det begynder at blive katastrofalt. 


 Den skumle røde liljebille fanget midt i frukosten. min stakkels stakkels lilje. Den er heldigvist stor og kraftig denne her, men hvor ville jeg dog ønske de biller lod den være.
 Den bille  betalte en høj pris for maden.

Jeg håber jeres haver får lige tilpas med vand.

 Kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar