lørdag den 4. maj 2013

Altså jeg kan godt lide Iris og det er ikke kun fordi jeg fik...

 Et link til den her side: http://elviloselliris.mono.net/  med massere af fristende Iris, og så kom jeg til at tænke på hvilke Iris jeg egentligt  MÅSKE  har. Alle seberica og Germanica typer burde være kommet med herned i den nye have, men jeg ved nogen er gået til, sidst sikkert min Ma mie, som ellers er ret skøn på en sart, enkelt måde. 

Først lige nogle af dem der ikke er med herned, det er sådan nogle knold halløjsaer. Dem med mange farver holdt kun et år. Jeg kan ellers rigtigt godt lide den mørke.



Så er der selvfølgeligt den mørke Germanica  jeg har vist før.


og mine to Sebirica


Den på det nederste kommer fra min brors have og de har sagt jeg godt må få lidt flere, meget dejligt :)

Så har jeg købt tre mere, men de er ynkeligt små og jeg tror ikke de står godt.


Blue Moon....Den er jeg slet ikke sikker på kommer... men teoretisk set skulle den stå der omkring.



Denne her ved jeg ikke rigtigt hvad hedder, men de stribede blade er sjove og blomsterne skulle være lilla. Den fik jeg sidste år.

Jeg overvejer om mine seberica har det for tørt her i haven og om man skulle prøve at grave en slags barriere ned en tyve cm under jorden under planterne så vandet ikke kunne slippe så nemt væk ? De delte sig meget hurtigere i den gamle have. her kæmper de for livet.


En lille ny dværgiris jeg har købt i år, jeg håber den blomstre i år, blomster er så meget bedre end billeder. den hedder velvet ... og noget mere,.. tror lige jeg skal have det skrevet ned.

Og så er der de germanica jeg skulle have flyttet med, men hvor jeg ved nogen er gået til. Der i blandt Ma mie  som ses herunder.


 Nogle af irisne er fra billeder i vase, fordi jeg havde klippet dem ned da, de skulle pottes op under flytningen, normalt klipper jeg dem ikke til vaser.
Jeg ved ikke hvad mange af dem hedder, fordi jeg har fået dem fra folks haver, eller mistet navnet





Provencal


Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den er en sød lille en.



Stich in Time, som ser ynkeligt ud i år. men som blomstrede sidste år. Ingen af de andre blomstrede, De kunne ikke lide flytningen og opbevaring i potter i et år, det er helt sikkert. 


og endnu en jeg har fået fra en have som jeg ikke ved hvad hedder.

Desuden har jeg sådan en lille mystisk en, som kun bliver så høj som en finger, som jeg tror har klaret den, men jeg venter spændt, den viser sig altid sent. den er så lille bitte mini mini, at man næsten glemmer den.

Kommer lige i tanke om min søster egentligt sagde jeg godt måtte få noget af hendes black dragon, måske jeg skulle besøge hende snart :)

Så... nu er jeg færdig med at snakke om Iris... indtil næsten gang jeg drømmer mig væk i prinsesse blomster :)

kærlig hilsen 
Marianne






Ingen kommentarer:

Send en kommentar