søndag den 28. april 2013

Nogle af løgvæksterne i haven...

Jeg burde slet ikke sidde her, jeg burde lave noget. men ....gør det lige om lidt.

Jeg fik en helt flyttekasse fuld af blomsterløg og knolde for 200 kr af min svigerfar, midt i vinter. dvs. efter jul. der var i vinter lige 5 dage uden frost. De eneste fem dage, så jeg havde en dag hvor jorden var bare til at komme lidt i, der hvor solen ramte. Det var så ret bestemmende for hvor løgene blev sat :)

Nu er Januar unægteligt temmeligt sent at sætte løg, og jeg anede ikke om de ville dukke op, men de fleste kommer :) og som sædvaneligt har jeg glemt at skrive ned hvad de forskellige hedder, så det bliver jo spændende.


Tulipanerne blev sorteret i farver, og mange af dem blev blandet. Her skulle der komme lyserøde toner, kan ikke huske om der også kom nogle hvide med i den mix. Bagved er nogle clematis, svigerfar kom med til en femmer pr. stk. Jeg regnede ikke med de ville klare den, men de skyder allesammen.  Foran de primula der har overlevet, som jeg havde en krukker forrige år. 

Sjov lilla/pink hyacint, den laver ikke kæmpe hoveder, men det kan jeg egentligt bedst lide, jeg syntes de godt kan blive lige voldsomme nok.

Jeg tror nok den her hedder Muscari Latifolium. 


og den underlige Muscari, som desværre meget hellere vil komme end latifolium, den er mere speciel end smuk.

Lyserød tulipan mix, jeg er vild med de hvidkantede blade.

en fin lysegul påskelilje, ikke at jeg hader de nettogule, de har også sit sted i livet og her i  haven, men den her er blid ved øjet.

Sjove narcisser. Jeg mener den hedder Cassata.

Helt alm lyserød hyacint, ren hygge, mit første hyacintløg da jeg var en ti år gammel var den her slags.

Små lave fine narcisser, ved siden af min lille bitte løjtnantshjerte.

Tror nok den her bliver en fyldt rød tulipan.

Chinodoxa... jeg elsker den blå farve

Alm. blå muscari har fået fint brumbasse besøg.

En Alium, jeg ikke kan huske hvordan ser ud, men jeg glæder mig :)

tulipaner sat hvor jeg kunne få boret et hul med planteskeen, røde når de springer ud.

Jeg elsker bladene på dem her, så fine :)

Tulipan, ved ikke hvad den hedder, men holder meget af den. Den åbner sit hovede op imod solen, og går pænt iseng om aftenen. og springer ud som en af de allerførste.

Lyselilla chinodoxa.


Blå Hyacinter 

Jeg troede det var de høje sommer iris der var i posen, for jeg ved ikke ret meget om Iris, men det er nogle smukke bittesmå blå nogle.


Tingene pibler op i haven. Løgene suser op ad jorden imellen geranier og sankthansurt.  jeg glæder mig meget over hver eneste blomst.

Bagerst kommer Alium imellem asters, nogle kæmpestore lilla kugler som blomster, som bliver mindst en meter høje, bladene visner når blomsterne kommer. Nogen der har en ide om hvad de hedder? Jeg vil gerne have flere, men har som sædvanligt ikke fået skrevet navnet ned.

Hav en dejlig dag i solen

kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar