mandag den 29. april 2013

Humlebier eller som jeg elsker at sige (fordi det kilder i maven), brumbasser :)

Mums Mad, jeg elsker mad, ....


Jeg er faktisk ret glad for ikke at skulle være sulten.  Alt maden kommer fra dyr eller planter, sådan er det jo bare, og for at de planter skal leve og formere sig, har de brug for at blive bestøvet. 


En af de vigtigste bestøvere er humlebier. Jeg elsker at se de første vågne brumbasser, summe fra blomst til blomst og hygge sig i forårssolen. De er fredelige, hyggelige små insekter, og de sørger for at jeg kan få mad at spise, så dejligt.

Problemet er de er ved at blive sprøjtet ihjel., og mangler mad at spise. Vi kan ikke gøre så meget i forhold til landbruget, andet end at forholde os til økologi og hvad vi stemmer på.
Det vi kan gøre, er at undgå sprøjtemidler imod insekter i vores egen have og plante bi blomster. Det kan være timian, lavendel, salvie, mynter, alle mulige blomster som Brumbasser og Insekter elsker. 



Eller måske bygge eller købe et brumbassebo og hænge op ?

http://moseplassen.com/2013/04/humleutfordring/ opfordre til at gøre noget for brumbasserne blandt andet at skrive om dem på sin Blog. Man kan få flere informationer på siden.

Min udfordring til DIG er:  plant en biplante, eller sæt en i altankassen i år:)

Kærlig Hilsen 
Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar